توضیح شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب درباره فهرست دور دوم انتخابات مصر سطح آماده‌باش را در شمال سینا افزایش می‌دهد گروسی با امیرعبداللهیان در تهران دیدار کرد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) نیچروان بارزانی با رهبر انقلاب دیدار کرد مصر: گذرگاه رفح برای تردد مسافران بسته نشده است دفتر اطلاع‌رسانی فلسطین از قصد دشمن برای حمله به رفح خبر داد فرانسه با حمله به رفح مخالفت کرد اسلامی: اراده رسیدن به تولید ۲۰هزار مگاوات برق اتمی تا سال ۱۴۲۰ را داریم سردار ایزدی: پدافند غیرعامل در مسیر رو به رشدی قرار گرفته است رئیس انجمن هسته‌ای ایران: تولید ۲۰ هزار مگاوات برق اتمی را دنبال می‌کنیم رئیسی در دیدار با بارزانی: عراق و اقلیم کردستان مانع استفاده از خاک این منطقه علیه ایران شوند رئیس سازمان انرژی اتمی: آماده مشارکت و همکاری‌های علمی با کشور‌های دیگر هستیم گروسی وارد تهران شد گزینه‌های اصلی ریاست مجلس دوازدهم چه کسانی هستند؟ امیرعبداللهیان با نیچروان بارزانی دیدار کرد حضور سفیر عربستان در تهران در کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای اصفهان + فیلم شکوه یک انقلاب و تغییر دنیا اطلاع‌رسانی صادقانه باعث افزایش تعداد رأی‌دهندگان شده است دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در خراسان رضوی الکترونیکی برگزار نمی‌شود+ فیلم رهبر انقلاب در دیدار با کارگزاران حج: جمهوری اسلامی در پشتیبانی از فلسطین منتظر کسی نماند و نمی‌ماند | حج امسال، حج برائت است لاوروف: هیچ تفاوتی میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بر سر روسیه و چین وجود ندارد
سرخط خبرها

درباره واکنش‌های جهانی به حضور نظامی پر رنگ ایران در آب‌های آزاد

  • کد خبر: ۹۶۳۱۳
  • ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴
درباره واکنش‌های جهانی به حضور نظامی پر رنگ ایران در آب‌های آزاد
نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در سال‌های گذشته به طور مستمر در عرصه دریا‌ها و آب‌های بین المللی برای تأمین خطوط مواصلاتی جمهوری اسلامی ایران حضور داشته و در راستای اهداف مورد نظر و تأمین منافع کشور گام برداشته است. در همین راستا، روز گذشته ناوگروه ۷۹ نداجا رزمایشی را در دریای سرخ اجرایی کرد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در سال‌های گذشته به طور مستمر در عرصه دریا‌ها و آب‌های بین المللی برای تأمین خطوط مواصلاتی جمهوری اسلامی ایران حضور داشته و در راستای اهداف مورد نظر و تأمین منافع کشور گام برداشته است. در همین راستا، روز گذشته ناوگروه ۷۹ نداجا رزمایشی را در دریای سرخ اجرایی کرد.

امیردریادار حمزه علی کاویانی، جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش، در این باره گفت: امروز ناوگروه ما متشکل از ناوبندر «مکران» و ناوشکن شهید «بایندر» در دریای سرخ حضور دارد و نفتکش‌های ایران را در مسیر تعیین شده اسکورت می‌کند. این روند همچنان ادامه دارد و نیروی دریایی افتخار می‌کند که در تداوم تأمین منافع کشور همواره در صحنه دریا حضور تأثیرگذار و راهبردی دارد. همه تمرینات و رزمایش‌های مشترک و تخصصی که در برنامه‌های نیرو‌های مسلح از سوی سلسله مراتب فرماندهی گنجانده شده است، در ارتش ایران به ویژه نیروی دریایی راهبردی با جدیت و با به کارگیری همه ظرفیت‌ها انجام می‌شود.

وی در ادامه درباره آخرین وضعیت امنیتی خلیج فارس گفت: با حضور نیروی دریایی راهبردی ارتش و نیروی دریایی سپاه پاسداران، امنیت کامل در مرز‌های آبی کشور، تنگه هرمز، سواحل مکران، شمال اقیانوس هند، دریای سرخ برقرار است و نیروی دریایی ارتش در همه مسیر‌هایی که منافع ایران اقتضا می‌کند، حضور دارد و از منافع کشور و ملت بزرگ ایران دفاع می‌کند.

اژدر‌های ایرانی، قاتل ناو‌های هواپیمابر آمریکایی

در یگان‌های دریایی نیرو‌های مسلح ایران نیز همچون سایر کشور‌های جهان از اژدر‌های گوناگونی استفاده می‌شود. وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، نهادی است که در زمینه تولید این تجهیزات فعالیت می‌کند. اژدر «والفجر» یکی از تولیدات وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح است.

ویژگی والفجر، سرعت آماده سازی و شلیک به سوی اهداف است. تجهیز به سامانه ضدفریب، سرعت در اصابت و برخورد، دقت زیاد انهدام، امکان شلیک از شناور‌های سطحی و زیرسطحی، توان غافلگیری و انهدام شناور‌های دشمن در چند ثانیه و حضور در نبرد‌ها به عنوان یک سلاح واکنش سریع، از مهم‌ترین ویژگی‌های اژدر بومی والفجر است. پایگاه خبری «راشاتودی» مارس ۲۰۱۷ نوشت: «ایران موفق شده است نخستین اژدر بومی خود با عنوان والفجر را آزمایش کند.

این اژدر در حاشیه رزمایش ولایت۹۵ در خلیج فارس از زیردریایی کلاس قدیر شلیک شد و یک شناور را در آب‌های خلیج فارس نابود کرد.» اژدر «حوت» یکی دیگر از اژدر‌های استفاده شده است که نخستین بار در رزمایش پیامبر اعظم سپاه پاسداران در سال ۸۵ شلیک شد. این اژدر ۳۶۰کیلومتر در ساعت سرعت دارد و با چنین سرعتی و از سوی دیگر با توجه به حجم بزرگ و سرعت نه چندان زیاد ناو‌های هواپیمابر و کشتی‌های غول پیکر آمریکایی در خلیج فارس، شلیک هم زمان ده‌ها فروند از این نوع اژدر به راحتی می‌تواند یک ناو هواپیمابر را از پای درآورد.

توجه جهانی به افزایش قدرت دریایی ایران

قدرت نیروی دریایی و به ویژه پیشرفت‌های نظامی اخیر در این حوزه سبب توجه ویژه رسانه‌های بین المللی و تحلیلگران در سراسر جهان شده است. به عنوان نمونه، اگنس هِلو، اندیشمند غربی در این باره در «دیفنس نیوز» نوشت: تنها در سال۲۰۲۱، ناوشکن الوند، چهارفروند زیردریایی مرطوب السابحات ۱۵ و ۱۱۰قایق تندروی رزمی به نیروی دریایی ایران و سپاه اضافه شد. ناو الوند، جدیدترین ناو نیروی دریایی ارتش ایران ۲۸ آذر به آب انداخته شد.

ایران برنامه‌های بلندپروازانه‌ای برای ساخت یک ناوشکن ۶ هزار تنی و زیردریایی‌های غول پیکر دارد. همچنین سینا عضدی، عضو غیرمقیم شورای آتلانتیک و محقق مدعو در دانشکده روابط بین الملل «الیوت» در دانشگاه جورج واشینگتن، به «دیفنس نیوز» گفت: ایران اخیرا تلاش کرده است نیروی دریایی خود را که عمدتا برای دفاع از خلیج فارس در برابر ناوگان خارجی طراحی شده است، مدرن کند.

ایران اکنون برنامه‌های بومی را برای ارتقای ناوگان شناور‌های سطحی خود آغاز کرده است. ایران سه زیردریایی دیزلی الکتریکی کلاس کیلو، ساخت شوروی را به طول ۷۴ متر در اختیار دارد. زرادخانه زیردریایی این کشور همچنین شامل دو زیردریایی ساحلی دیزلی الکتریکی کلاس فاتح است که ۴۸ متر طول دارند و اوایل سال ۲۰۱۹ راه اندازی شدند. همچنین ۲۳ زیردریایی کوچک کلاس غدیر بر اساس فناوری کلاس یونو کره شمالی در این زرادخانه دیده می‌شود.

محمد الکنعانی نیز که واحد مطالعات نظامی در مجمع عربی برای تحلیل سیاست‌های ایران مستقر در قاهره را رهبری می‌کند، با اشاره به دو نیروی دریایی ایران، یعنی نیروی دریایی ارتش و نیروی دریایی سپاه و مأموریت‌ها و دامنه عملیات متفاوت آن‌ها گفت: تمرکز سپاه بر تاکتیک‌های ضربه و فرار و عملیات نامتقارن با استفاده از قایق‌های تندرو و نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوچه ها، زیردریایی‌ها و ناو هاست که مأموریتشان در دفاع از سرزمین اصلی ایران در خلیج فارس است.

یکی دیگر از تفاوت‌های این دو نیروی دریایی، عرصه‌های عملیات آن هاست. نیروی دریایی سپاه پاسداران مأموریت‌های رزمی به ویژه در منطقه خلیج فارس را برعهده دارد، در حالی که نیروی دریایی ارتش عمدتا در دریای عرب و خلیج عمان فعالیت می‌کند و در تلاش است گستره فعالیتش را به دریای سرخ گسترش دهد. وی گفت: کارایی نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس به دلیل دکترین و راهبردی که از آن استفاده می‌کند، بسیار زیاد است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->